green piramide

Pilot inclusiever onderwijs

Diensten

Wil jouw school ook meer handvatten om inclusiever onderwijs succesvol te implementeren? Doe mee aan de pilot inclusiever onderwijs van AB De Piramide.

In de pilot kunnen scholen uit het regulier en speciaal onderwijs de mogelijkheden en grenzen van inclusiever onderwijs met elkaar bekijken. De scholen kunnen uit verschillende besturen komen. AB De Piramide zorgt in overleg met de scholen voor een programma op maat. Dit is helemaal afgestemd op de hulpvraag van de deelnemers.

Kansen en mogelijkheden
We maken de scholen bewust van hun eigen mogelijkheden op het gebied van inclusiever onderwijs. We geven ook de valkuilen aan. De bedoeling is dat de deelnemers na de pilotbijeenkomsten praktische handvatten hebben om op de eigen school in te zetten. Dit wordt door de scholen erg gewaardeerd. Op deze pagina referenties van deelnemers uit een pilotgroep in de Haagse regio.

Wil je meer weten voor inclusiever onderwijs bij jou op school?
Neem contact met ons op!

Anita Spijkers a.spijkers@hmsdepiramide.nl
Corine van Ipenburg c.vanipenburg@hmsdepiramide.nl

05-06-speelgoed1-1.jpg

Fijne praktische overleggen

'In een kleine groep hebben we met elkaar bekeken wat het AB-team van De Piramide kan betekenen voor de reguliere basisschool. Fijne, praktische overleggen! Daardoor kwamen we er achter dat de expertise die de AB-ers in huis hebben ook zeker van toegevoegde waarde is voor het regulier onderwijs. Al pratend kwamen we tot een onderwerp dat voor onze school relevant is. Door steeds kleiner te denken, kwamen we tot een zeer praktische inzet.’

Adviezen over motoriek
‘Vanuit de AB-ers van De Piramide zijn er observaties geweest in de groepen 2 en 3 op het gebied van fijne én grove motoriek (groep 2) en schrijfmotoriek (groep 3). Van hieruit zijn zeer praktische adviezen gekomen voor de leerkrachten, waar we ook mee aan de slag zijn gegaan.’

Afwisseling theorie en praktijk
‘Er is ook een workshop gegeven aan de collega’s van groep 1 t/m 4. In een mooie afwisseling van theorie en praktijk. Er was ruimte om vragen te stellen, de workshopleider was duidelijk deskundig. We konden materialen bekijken en ermee testen. Collega’s raakten zichtbaar geïnspireerd en zijn later ook zelf aan de slag gegaan met het samentellen van een motoriekkoffer. Ook is er een inspirerende ouderbijeenkomst gegeven over waarom bewegen zo belangrijk is.’

Mariska van Egmond en Nel Bernardon
IB-ers Dr. J.A. Gerth van Wijkschool'

pengreep-speciaal-150125-1.jpg

Waardevolle informatie

'Samen met de AB-dienst van De Piramide hebben wij onze intakelijst onder de loep genomen. Welke vragen stel je nou eigenlijk aan ouders als zij hun kind hebben aangemeld op jouw basisschool? En met welke reden? We gebruiken ons nieuwe intakeformulier nu een jaar en krijgen veel meer waardevolle informatie over onze nieuwe leerlingen dan daarvoor.’

Voorbereidend schrijfonderwijs
‘Ook heeft de AB-dienst een presentatie over voorbereidend schrijfonderwijs gegeven. Daarin stond de ontwikkeling van de motoriek centraal. Sindsdien lopen hier twee enthousiaste kartrekkers rond die anderen weer weten te inspireren met oefeningen om de motoriek te verbeteren. Een aantal oefeningen zien wij zelfs dagelijks terug tijdens de start van de dag of tijdens ons circuit in groep 1 t/m 4.’

Schrijfmaterialen
‘Vanuit deze presentatie hebben wij ook onze schrijfmaterialen weer eens goed bekeken. Er is een kwaliteitskaart opgesteld. Daarin staat duidelijk beschreven welke liniëring in welke groep wordt aangehouden en welk schrijfgerei gebruikt wordt.’

Kennis leerkrachten vergroot
‘In de groepen 3 hebben collega's van de AB-dienst een observatie gedaan en adviezen gegeven over materialen, zithouding en aanbod. De kennis en expertise bij onze eigen leerkrachten is hierdoor vergroot.’

Bewegend leren
‘Twee collega's zijn ter inspiratie bij een les bewegend leren op De Piramide geweest. Met een hoofd vol ideeën kwamen zij terug op school en wisten anderen te enthousiasmeren. Bewegend leren krijgt, mede hierdoor, steeds meer aandacht bij ons op school. Daarnaast was het reuze leuk en interessant om mee te kijken.’

Sanne Mans
IB-er CBS de Vliermeent

Filmpje

Bekijk hier het filmpje van de pilot inclusiever onderwijs: regulier en speciaal onderwijs werken samen om elkaar, en vooral de leerlingen, sterker te maken (gemaakt door een van de deelnemers).