Spelletjes spelen: meer dan gezelligheid!

zondag 4 juni 2023

Binnen ons Ab-team houden wij ons onder meer bezig met het trainen bij onze leerlingen van hun executive functies/vaardigheden. Het belang van deze functies en wat het uiteindelijk aan meerwaarde oplevert, is ieder zich steeds meer van bewust.

Wij ab’ers hebben deze vaardigheden voor leerlingen die noodzakelijk zijn om op voldoende niveau te kunnen functioneren en ontwikkelen in o.a. het onderwijs in een workshop met elkaar middels spel uitgebreid geoefend en besproken. Met het doel nog specifieker met spelletjes aan de slag te gaan.

Hoe leuk is het niet voor de leerlingen middels spel je cognitieve vaardigheden en je executive functies te vergroten. De meerwaarde is tevens ,dat indien je verschillen spellen regelmatig samen speelt of laat spelen door en/of met de kinderen , ze zonder zich daar bewust van te zijn, vaardigheden eigen maken die ze kunnen toepassen bij al hun activiteiten.

11 functies/vaardigheden die getraind worden middels spel.

1. Respons-inhibitie: nadenken voordat je iets doet.

2. Werkgeheugen: het vermogen om informatie in het geheugen vast te houden tijdens het uitvoeren van taken.

3. Emotieregulatie: gedrag reguleren om taken te kunnen volbrengen

4. Volgehouden aandacht: aandacht erbij houden

5. Taakinitiatie: efficiënt aan taken beginnen

6. Planning/prioritering: beslissingen nemen wat belangrijk is en wat niet

7. Organisatie: arrangeren en ordenen

8. Timemanagement: tijd inschatten, verdelen en deadlines halen.

9. Doelgericht gedrag: taak volbrengen zonder afgeleid te worden

10. Flexibiliteit: flexibel omgaan met veranderingen en tegenslag.

11. Metacognitie: