Maar... wat doe je dan de hele dag?

maandag 21 maart 2022

Binnen onderwijsland is de functie van ambulant begeleider best een bijzondere. Graag neem ik jullie mee op een AB-werkdag. Jarenlang kon ik mijn kinderen nooit zelf naar school brengen omdat ik altijd op een vaste tijd op school moest zijn. Sinds ik als AB-er werk kan dit soms wel omdat ik mijn dag dan zo indeel,  en dat koester ik. Nadat ik mijn kinderen heb weggebracht spring ik op mijn snelle fiets dwars door een drukke spits naar mijn eerste afspraak. Tijdens het fietsen denk ik na over het kind wat ik ga begeleiden. Het is een lastige situatie. Wat het kind nodig heeft is moeilijk te verenigen met het onderwijsmodel van de school. Als AB-er kijk ik samen met de leerkracht wat er wel mogelijk en haalbaar is. Het lijkt soms wel een puzzel. Als ik aankom blijkt de oma van het meisje te zijn overleden. Snel pas ik mijn begeleiding aan zodat ik aandacht kan besteden aan de emoties die deze gebeurtenis met zich meebrengen. Na een klein uur stap ik weer op mijn fiets. Het zonnetje schijnt op mijn gezicht en het in beweging zijn helpt me bij het ordenen van mijn gedachten. Wanneer ik op mijn thuisbasis SO de Piramide aankom, bereid ik mijn interne ondersteuning aan een aantal leerlingen voor. Twee van deze kinderen kunnen niet praten en communiceren middels een spraakcomputer. Ook motorisch zijn ze beperkt. Het is elke week een uitdaging om de begeleiding zo leuk en leerzaam mogelijk te maken. Ik geniet van hun blije gezichten wanneer ze een succeservaring hebben.
Na de begeleiding is het tijd voor lunch, maar ik word ook al snel weer op een andere school verwacht. Ik besluit alvast te gaan fietsen en onderweg, in het zonnetje, mijn boterham te eten. Er staat een observatie gepland van een meisje met een hersenbeschadiging en halfzijdige verlamming. Zij zit in groep 5 op een reguliere school en is al sinds de kleuters bij ons bekend. Tijdens de observatie constateer ik dat dit meisje goed meekomt op school dankzij alle aanpassingen die de school heeft gefaciliteerd. Een prachtig voorbeeld van passend onderwijs! Na de observatie fiets ik naar huis. Ik zet een kop thee en help mijn puberzoon met zijn huiswerk. Dan kruip ik nog 2 uur achter mijn laptop om verslagen te schrijven van wat ik vandaag heb gedaan en een aantal telefoontjes af te handelen. Daarna bereid ik de volgende dag alvast voor. Morgen weer een dag!