Team AB stimuleert talentontwikkeling bij leerlingen

dinsdag 3 december 2019

Vanuit ons ABteam begeleiden we leerlingen met een lichamelijke beperking, langdurige ziekte of neurocognitieve problemen. Onze ervaring is dat we samen sterk staan. Samen met het schoolteam, de ouders en bijvoorbeeld therapeuten en onderwijsondersteuners, en natuurlijk met inzet en enthousiasme van de leerling zelf, zijn we vaak in staat om een sterke kring van kennis, visie, uitvoerende handen en mentale support rondom de leerling te vormen. Op deze manier stellen we de leerling in staat om zich didactisch, motorisch, sociaal emotioneel en executief te kunnen ontwikkelen.  
 
Niet altijd lukt het meteen om die weg in te zetten die de leerling nodig heeft om zich binnen zijn kunnen te ontwikkelen, om een stapje verder te komen, een beetje zekerder te worden, zichzelf beter te leren kennen, hulp te vragen, voor zichzelf op te komen.   
Het in ontwikkeling brengen van een leerling heeft vaak te maken met het perspectief van de omgeving, hoe kijk je naar de leerling?  
Vergelijk je de leerling qua niveau met de ‘gemiddelde’ leerling van dezelfde leeftijd in Nederland, dan zie je misschien niet meteen ontwikkeling of zelfs alleen maar achterstand; maar de leerling ontwikkelt zich niet hetzelfde, want hij of zij heeft mogelijk niet hetzelfde lichaam, dezelfde motoriek, dezelfde gezondheid als die andere leerlingen.  
Vergelijk je de leerling qua niveau met de ‘gemiddelde’ leerling van dezelfde leeftijd in de klas, dan zie je misschien niet meteen ontwikkeling of zelfs juist veel achterstand; maar de leerling ontwikkelt zich niet hetzelfde, want hij of zij heeft mogelijk niet dezelfde fysieke belastbaarheid, dezelfde geheugencapaciteit, dezelfde hersenaanleg, en gezien zijn ziektebeeld of beperking, ook niet dezelfde gemiddelde eerste levensjaren als de andere leerlingen.  
Vergelijk je deze leerling qua niveau met zichzelf een (aantal) jaar eerder én ben je op de hoogte van zijn of haar unieke onmogelijkheden en talenten én schep je mogelijkheden voor de leerling om hier stelselmatig aan te werken in verbinding met helpende anderen, dan zal je groei zien. Meestal didactisch, vaak motorisch, maar vooral groei en ontwikkeling naar heelheid, groei naar gezien worden, groei naar de best mogelijke versie van jezelf.  
Niet altijd gaat dat via de logische weg, soms moet je in je begeleiding eerst een heel aantal stappen terug naar het moment dat de leerling de lesstof nog wel begreep. Soms moet je opnieuw gebruik maken van extra materiaal wat je voor de andere leerlingen in je klas al een aantal jaren niet meer gebruikte, maar wat juist voor deze leerling zo geschikt is. Soms komt de schaar te pas aan de lesmethode om deze op maat te maken voor de leerling. En soms accepteer je dat je leerling dat wat jij vraagt helemaal niet gaat kunnen maar zich tóch kan ontwikkelen en zoek je een omweg. Zodat je van daaruit echt verder kunt bouwen.  
 
De Ambulant Begeleiders van de Piramide ondersteunen hier graag bij.