Ambulante begeleiding van PO naar VO

dinsdag 17 maart 2020

Daan heeft DCD (developmental coördination disorder); dit is te zien in zijn grove en fijne motoriek en verminderd ruimtelijk inzicht, ook in sociale situaties. Dat werkt op allerlei vlakken door o.a. in het rennen, gym, veters strikken, vasthouden van materialen, tekenen en schrijven en omgang met lesstof, klasgenoten en leerkrachten.

In de loop van zijn leeftijd verschuift het accent van de problematiek en de aanpak.

In het primair onderwijs heeft hij een arrangement voor extra onderwijs ondersteuning gekregen in de vorm van wekelijks gesprekjes en extra oefenen met AB-er meester Ruud. Dit in de vorm van motorische oefeningen, extra planning & organisatie van zijn werk en werkplek en extra aandacht voor de overstap naar het voortgezet onderwijs.

In het voortgezet onderwijs is de AB overgenomen door collega AB-er Marijke. Zij is gespecialiseerd in begeleiding op het V.O. Zij geeft ziektebeeld informatie en handelingsadviezen aan het docententeam en heeft wekelijks individueel contact met Daan op school. Ook houdt ze een korte lijn met ouders en de mentor. Per schooljaar is 3 keer groot overleg om het OPP (onderwijs perspectief) op te stellen en te evalueren.

In het 1e brugjaar blijkt dat Daan het niet zo naar zijn zin heeft op deze grote school, met een specifieke onderwijs aanpak; ook al leek dit eerder nog zo aantrekkelijk. Met elkaar is door Marijke naar een kleinere school met een andere aanpak gezocht. Hier is Daan opgebloeid en heeft hij zijn plekje gevonden. Hij haalt goede resultaten, heeft een vriendengroepje om zich heen verzameld en is zelfs actief geworden in de leerlingenraad. De extra onderwijs ondersteuning is van wekelijks afgebouwd naar om de 3 weken. Nu in de vorm waarbij Daan zijn verhaal kwijt kan en hij tips krijgt m.b.t. schoolse zaken en omgang met klasgenoten. Door alle inzet en begeleiding voelt Daan het vertrouwen om het eindexamenjaar helemaal zelfstandig in te gaan. De ambulante begeleiding heeft zijn werk gedaan en kan stoppen. Ouders en Marijke zullen zeker een traantje wegpinken als Daan volgend jaar zijn diploma behaald; terugkijkend naar de groei die hij door alle extra ondersteuning en inzet van school en AB heeft door kunnen maken.